poniedziałek, 22 lutego 2016

Na jakie warzywa uważać?

warzywa a odchudzanie i dieta

Dziś chciałbym poruszyć temat spożywania warzyw podczas odchudzania. Generalnie warzywa są tą grupą jedzenia, która jest szczególnie polecana dla osób będących na diecie odchudzającej. Dzieje się tak, ponieważ są one małokaloryczne i korzystne dla naszego zdrowia. Jednak czy tak jest w przypadku wszystkich warzyw? Okazuje się, że nawet w przypadku tej żywności można znaleźć pewnie wyjątki...

Czy istnieją więc warzywa, które mają duże ilości kalorii? Na jakie warzywa uważać? Przeglądając kalorie różnych warzyw moją uwagę zwróciła fasola. Posiada ona bowiem od około 100 kcal do nawet ponad 300 kcal na 100 gram. Jest to dużo biorąc pod uwagę, że istnieje powszechne przekonanie mało kaloryczności warzyw. Podobnie nieciekawie kaloryczność wyglądała w przypadku grochów (około 300 kcal na 100 gram). Suszone warzywa też mogą nie być najlepsze dla osób pragnących zrzucić zbędne kilogramy. Znalazłem takie, które mają od około 200 kcal do 300 kcal na 100 gram. Z mniej popularnych warzyw warto też zwrócić uwagę na soję (nawet ponad 400 kcal na 100 gram). Nie lepiej sytuacja wygląda też w wypadku soczewic, gdzie kaloryczność może sięgać sporo ponad 300 kcal na 100 gram.

Czy oprócz tych kilku wyjątków musimy jeszcze na coś uważać? Jeżeli jedlibyśmy warzywa bez żadnych, innych dodatków to temat byłby już wyczerpany. Jednak rzeczywistość jest taka, że często warzyw nie jadamy na surowo. Bywa tak, że dodajemy do nich dodatkowe składniki. Jednym z najlepszych przykładów może tutaj być smażona cebulka. Ma ona prawie 600 kcal na 100 gram podczas, gdy zwykła, tradycyjna cebula ma około 35 kcal na 100 gram. Ten przykład idealnie pokazuje jak dodatki do warzyw mogą zwiększyć ich kaloryczność. Innym przykładem z popularnych dań mogą być frytki smażone (zrobione z ziemniaków), które mają ponad 300 kcal na 100 gram. Natomiast same gotowane ziemniaki mają raptem około 75 kcal na 100 gram. Pamiętajmy, że podobnie to będzie wyglądać w przypadku wszelkich innych warzyw, które podsmażymy na patelni (np. fasolka podsmażana). Jak więc widzimy najbardziej kaloryczne będą warzywa do których dodano składniki zawierające duże ilości tłuszczu.

Warto także uważać na wszelkie warzywa, które zostały przetworzone. Do tego rodzaju produktów mogły zostać bowiem dodane kaloryczne składniki (np. cukier). Jak zawsze polecam sprawdzać kaloryczność każdego konkretnego produktu. Czasami bowiem może się złudnie wydawać, że dany posiłek jest małokaloryczny a w rzeczywistości nie koniecznie musi tak być.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popularne posty