piątek, 19 lutego 2016

Nabiał

nabiał
By secretlondon123 - originally posted to Flickr as kefir, CC BY-SA 2.0, 
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=9509890

Dziś postanowiłem napisać o jedzeniu nabiału (jogurty, kefiry, maślanki i tym podobne) na diecie odchudzającej. Niewątpliwie jest to dość duża grupa produktów. Zapewne spora część z nas ma jakieś swoje ulubione posiłki, które składają się z nabiału. Czy nabiał zaleca się w ogóle jeść podczas odchudzania? Okazuje się, że tak ale tylko niektóry...

Zacznijmy od jogurtów. Z moich obserwacji wynika, że najmniej kaloryczne są jogurty naturalne w wersji light (około 40 kcal na 100 gram). Następne już bardziej kaloryczne są zwykłe jogurty naturalne (około 60 kcal na 100 gram). Identyczną kaloryczność mają także jogurty smakowe light (około 60 kcal na 100 gram). Zwykłe jogurty smakowe zawierają niestety największą ilość kalorii z pośród przedstawionych tu jogurtów (nawet ponad 100 kcal na 100 gram).

Czas przejść do kefirów. Tutaj sytuacja przedstawia się podobnie jak w przypadku jogurtów. Najmniej kalorii będą miały kefiry naturalne light (tylko około 35 kcal na 100 gram). Kolejny będzie zwykły kefir naturalny (około 50 kcal na 100 gram). Identycznie wygląda to w przypadku kefiru smakowego light (około 50 kcal na 100 gram). Ostatnie miejsce w przypadku kefirów zajmują kefiry smakowe (około 75 kcal na 100 gram). Jak więc widzimy kaloryczność wygląda prawie tak samo jak w wypadku jogurtów. Znacząca różnica jest w sumie tylko jeżeli pod uwagę weźmiemy zwykły jogurt smakowy oraz zwykły kefir smakowy. W takim przypadku różnica kalorii może wynieść nawet ponad 50%.

Teraz przyjrzyjmy się bliżej maślankom. Tutaj do przeanalizowania mamy tylko dwa rodzaje: maślankę naturalną i maślankę smakową. Łatwo się domyślić, że ta pierwsza będzie mieć mniej kalorii (około 45 kcal na 100 gram). Natomiast drugi typ maślanki będzie miał ich nieco więcej (około 90 kcal na 100 gram). Jeżeli chodzi o kaloryczność maślanek stoi ona mnie więcej pomiędzy jogurtami a kefirami. Ma ona mniej kalorii niż odpowiadające jej jogurty. Niestety przegrywa jednak pod tym względem z kefirami, które mają od niej mniej kalorii.

Jeżeli chodzi natomiast o sery czy śmietanki to najlepiej radziłbym unikać jeśli to możliwe produktów tego typu. Jedzenie z tej kategorii ma zazwyczaj od ponad 100 kcal do około 300 kcal na 100 gram. Szczególną uwagę należy tutaj zwrócić na śmietankę. Należy bowiem pamiętać, że tego typu produktem nie da się raczej najeść. Z tego samego powodu radziłbym także wyeliminowanie ze swojej diety mleka. Co prawda ma ono mniej kalorii (od około 30 kcal do 60 kcal na 100 gram) ale nim także nie napełnimy tak dobrze żołądka. Jeżeli nie chcemy tych rzeczy całkowicie wyeliminować z naszego jadłospisu zalecałbym chociaż ich ograniczenie.

Jeżeli chodzi natomiast o różnego rodzaju twarogi lub serki wiejskie to tutaj należy zwrócić szczególną uwagę na kaloryczność konkretnego produktu. Istnieją bowiem takie, które na diecie są jak najbardziej wskazane ale są też takie, które niekoniecznie. Jest też całkiem możliwe że twarogi/serki wiejskie typu light mogą być odpowiednie. Nie polecałbym raczej za to serków homogenizowanych. Z tego co zauważyłem mają one często sporo ponad 100 kcal na 100 gram. Jajka także wliczają się do nabiału. Zdecydowanie moge je akurat polecić (tylko około 75 kcal na 1 jajko).

Podsumowując wyeliminować/ograniczyć warto produkty typu: sery oraz śmietanki i mleko. Najmniej kalorii mają zazwyczaj produkty naturalne w wersji light (0% tłuszczu). Osobiście jednak preferuję jogurty smakowe light oraz maślanki smakowe. Mają one jeszcze w miarę niską jak dla mnie ilość kalorii i mi smakują.

Podana w tym poście kaloryczność produktów jest tylko orientacyjna. Zalecam by sprawdzać kaloryczność każdego produktu samemu przed zakupem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popularne posty